2008. augusztus 11., hétfő

Fővárosi Önkormányzatnak írt levél

Budapest, 2008.07.30.

Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatal
1052 Budapest, Városház utca 9-11.


Hagyó Miklós Főpolgármester-helyettes úr részére

Másolatot kap: Kerényi László Sándor főosztályvezető úr
Benda György osztályvezető úr



Tárgy: XXII. Kerület Önkormányzata - 150-es buszjárat



Tisztelt Főpolgármester-helyettes úr!

A budapesti tömegközlekedési helyzet fejlesztése keretében a BKV Zrt. 150-es számmal új buszjáratot tervez indítani a XXII. kerületben, amelyet a 2008. május 28-án elfogadott Paraméterkönyv is tartalmaz.

A jelenlegi gazdasági körülményeket és az általános járatracionalizálási folyamatokat figyelembe véve jelentős eredménynek tekinthető, hogy az önkormányzat sikeresen tudta érdekeit érvényesíteni a tárgyalási folyamatok alatt és véghezvitte, hogy eddig ellátatlan területek kerüljenek tömegközlekedési eszközzel elérehetővé a kerület lakói számára.

Mindezek ellenére a koncepció áttanulmányozása alapján olyan alapvető kérdések, észrevételek és fenntartások merültek fel a járat indításával kapcsolatban, amelyek átgondolása kötelessége és feladata az érintettek számára, amelyek megoldása nélkül a kerület lakóit érintő felelős döntést nem lehet, illetve nem szabad meghozni.

Tájékoztatási kötelezettség:

- Előzetes tájékoztatás: a kerület lakói a buszjárat indításáról a 2008.07.07-én a helyi képviselő hírleveléből, valamint a „Mi újság?” című kiadványból értesültek csupán a döntés meghozatala után, amely nem biztosított lehetőséget az érintett emberek számára, hogy a javaslatot érdemileg értékeljék és esetleges észrevételeiket megtegyék, amely ilyen horderejű, az életkörülmények alapvető változását jelentő kérdésekben jogosan elvárható igény. Ez a tájékoztatási igény független attól, hogy pozitív vagy negatív változásról beszélünk, bár a csatolt kérdőív eredményeit értékelve tényszerűen megállapítható, hogy az érintett útvonalon élő lakosság 95%-a (121 db aláírás) negatívan értékeli a buszjáratot annak jelenlegi formájában.

- Kommunikáció és utólagos tájékoztatás: a járatról való értesülés után ennek ellenére számos levélben és fórumon tájékoztattuk a XXII. kerületi Önkormányzatot és az érintett képviselőt azonban sajnálatos módon az eddig feltett kérdéseink nem kerültek érdemi megválaszolásra, illetve általános tájékoztatást adó szó szerint egyező sablonlevek kerültek megküldésre, amelyek alapvető állampolgári érdekeinket sértik. Kéréseinket a Fővárosi Önkormányzat és a BKV szakemberei részére is eljutattuk. A dokumentum mellékletét képezik az eddig készült fontosabb írásos anyagok másolata, amelyek ezen állítást egyértelműen alátámasztják.

Útvonal és kivitelezés

Az egyetlen elérhető és minden érintett által hivatkozott tanulmány a kerület tömegközlekedési helyzetének változtatására vonatkozóan a VEKE által készített elemzés, amely a 150-es busz útvonalának kérdését is magában foglalja. Az ebben a dokumentumban lefektetett javaslatok részben elfogadhatóak, érvekkel alátámasztottak és helyenként helyesen tükrözik mind az igényeket, mind a környék adottságainak figyelembe vételét, azonban a jeleneg kijelölt és számunkra eldöntött tényként közölt megvalósítás nem a leírt javaslatot követi és azzal ellentétes álláspontot képvisel. Nehezményezzük azonban, hogy ezen tanulmány elkészítésekor a BKV szakembereit nem keresték meg, adatokat nem kértek, illetve a BKV kapacitását és teljes hálózatára történő változtatások kihatását nem egyeztették.

Konkrét pontokba szedve észrevételeink a következőek:

Zajszint: 284/2007-es kormányrendelet alapján a közlekedési zajtól származó terhelési határérték lakóterületen nem haladhatja meg a 60dB szintet. A kerület érintett lakói által készíttetett vizsgálat alapján ez a zajszint jelenleg 61,1dB a Tanító-Kapisztrán-Pattantyús utcákban a buszjárat nélkül és nyílvánvalóan annak beindításával ez a szint még inkább megemelkedik, tehát a rendelet által előírt maximális szintnek nem felel meg és a lakók által nem elfogadható, amelyet közlekedéskorlátozási intézkedésekkel kell megválaszolni és nem a zajszint további emelését hozó intézkedésekkel. Csatolva a zajszint mérésről készített szakvélemény, amelyben az is megválaszolásra kerül, hogy mi vezetett a már most határérték feletti eredményhez. Ebben a témában a mellékelt levelünk alapján Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőségez is benyújtottuk a panaszunkat, és kértük 284/2007-es kormányrendelet alapján a más útvonal kijelölését.

Buszméret és közlekedésbiztonság: a várható kihasználtságot és az utcák adottságát figyelembe véve a VEKE tanulmányában kis kapacitású, 15 férőhelyes minibuszok javasoltak a kerület érintett területein, azonban a BKV tájékoztatása szerint az útvonalon a hagyományos, nagyméretű, 18 tonnás Volvo buszok fognak közlekedni (busz paraméterei a http://www.alfabusz.hu/localo_adat.htm oldalon elérhetőek), amely valamennyi logikus érvnek ellent mond:
- közlekedésbiztonsági szempontból az utcák nem alkalmasak ekkora buszok kétirányú forgalmára, a mellékelt mérnöki szakvélemény szerint a Tanító – Pattantyús kereszteződés ívsugara 16m, a busz paraméteri alapján a fordulási ív min. 20m, amely azt jelenti, hogy a busz forduláskor szembe jövő sávot is részlegesen elfoglalja, amely balesetveszélyt jelent.
- kétirányú buszforgalom esetén a járda hiánya miatt a gyalogosok részére a buszok mellett 70-80 cm hely marad a közlekedésre
- Balatoni – Tanító kereszteződésben csúcsforgalomban még személygépkocsival is nehéz nagy forgalom miatti nagy ívű kihajtás, a balatoni út a XXII. kerületi Önkormányzat által 2007.10.18-án elfogadott Közlekedésbiztonsági Koncepciójában is kiemelt jelentőséggel bír a balesetek miatt
- feleslegesen okoz plusz zaj, súly és forgalomterhelést
- nem az igényeknek megfelelő és gazdaságtalan kihasználást fog jelenteni


Buszmegálló: a fent említett utcákban a megállók mindkét irányban egy beláthatatlan és éles kanyarban, illetve az után vannak kijelölve ami komoly balesetkockázatot hordoz magában, egyrészt mivel még a 30 km-es sebességkorlátás betartása esetén sem biztosít megfelelő féktávolságot a közlekedő járművek számára, másrészt a buszról le- illetve felszálló gyalogosok sem láthatóak, amely a járda hiánya miatt rendkívül jelentős személyi sérülés veszélyt jelent.

Járda és gyalogosbiztonság: az előbbi pontban említett utcák gyalogos közlekedésre biztonságosan jelenleg nem alkalmasak, mivel járda az utcák egyik oldalán sincs. Bár törvényileg nem előírás, de a busszal közlekedők biztonságának figyelembe vétele, valamint a buszmegálló járdán való megközelíthetősége alapvetően elvárt igény, amelynek megvalósítása egyenlőre nagyon kezdeti, előkészítő stádiumban van a tervezésre való közbeszerzési pályázat kiírásával. (A járda közbeszerzése is csak a lakossági észrevételek után történt meg)

Útvonal: a VEKE által szakmai elemzés alapján és az érintett lakosságtól teljes mértékben függetlenül készített tanulmány nem a jelenlegi útvonalat jelöli meg mint javaslatot, amelyek között az előbb felsorolt és részletesen kifejtett problémák is kiemelt szerepet játszottak.

Útterhelés: 3,5t határ volt érvényben a a Tanító – Kapisztrán - Pattantyús utcákra korábban, amely azt jelentette, hogy annál nagyobb súlyú gépjárművek ezekbe az utcákba nem hajthattak be. Ez év folyamán a súlyhatár feloldásra került, amelynek hátterében (bár szubjektív módon) csupán a buszközlekedésnek papíron való megfeleltethetőséget látjuk és nem az úttestnek a tényleges alkalmasságát, mivel útfelújítás nem történt az elmúlt években ezen a szakaszon.


A fentiek miatt a lakosság az alábbi intézkedéseket kezdeményezte:

- A Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőséget kértük meg az ismételt zajmérés elvégésére, valamint az itt lakók védelmének érdekében az intézkedések meghozatalára.
- Közigazgatási Hivatal Törvényességi Főosztályán eljárást kezdeményeztünk a buszjárattal kapcsolatos előzetes tájékoztatás elmaradása, valamint az utólagos érdemi kommunikáció hiánya miatt.
- Tanító – Pattantyús – Kapisztrán, valamint +1 -1 utcák (Hír, Pedellus, Tábla stb.) által érintett lakosság körében lakossági kezdeményezésre felmérést végeztünk az érintett buszjárat útvonalára vonatkozóan. Felmérésünk eredményeképpen a lakosok a tervezett útvonalat és buszméretet több mint 95%-ban nem támogatják, ezt 121 fő aláírásával is megerősítette. (Az aláírásokat nem tudjuk elküldeni, de bármely egyeztetett időpontban bemutatjuk Önöknek).
- Önálló civil szervezet létrehozása

Tisztelt Főpolgármester-helyettes úr!

Jelen összefoglaló célja a Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatal tényszerű tájékoztatása a 150-es buszjárattal kapcsolatosan felmerült problémákról, konkrét és törvényes aggályokról, valamint a helyzet jelenlegi értékeléséről.

Valamennyi információt és tényt figyelembe véve úgy gondoljuk, hogy a XXII. kerület Önkormányzata a lakók véleményének és tényleges igényének kikérése és tájékoztatása nélkül tervezi ezen buszjárat elindítását, annak ellenére hogy a lakók ezt írásban észrevételezték, de érdemi válaszokat a mai napig nem kaptak.

Kérjük továbbá, hogy amennyiben az érintettek a fenti témában további tárgyalásokat kezdeményeznek, ezt előre jelezni, valamint erre meghívni szíveskedjenek bennünket.

Ezúton szeretnénk jelezni, hogy a lakosok jelentős többsége számára a fentiek miatt a tervezett buszjárat jelen formájában történő elindítása nem támogatott, és ennek a továbbiakban is minden eszközzel hangot kívánunk adni.

Segítségét előre is megköszönve.

Tisztelettel:



Perjési Viktória Mitterer Szílvia Rahne Eric



Fodor Ferenc Fehér Sándor


válaszcím: (viktoria.perjesi@spcorp.com; fodor.ferenc@gmail.com; rahne@pim-kft.hu)

Perjési Viktória
1221 Budapest
Tanító utca 34/a.

Mellékletek (csatoltan):
Kozma Péter közlekedésmérnöki szakvélemény
Zajszínt mérési eredmények
Budapest XXII. kerület Önkormányzatára, Szabolcs Attila úr részére eljutatott lakossági levél
Budapest XXII. kerület Önkormányzatára, Németh Zoltán úr részére eljutatott lakossági levél
Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztályára, Kerényi László Sándor úr részére eljutatott lakossági levél
Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztályára, Benda György úr részére eljutatott lakossági levél
BKV Szolgáltatás Fejlesztési és Tervezési Főosztályára, Budai László úr részére eljutatott levél lakossági levél
További lakossági levelek és ezekre érkezett válaszok

Mellékletek (hivatkozással):
VEKE tanulmány: http://www.veke.hu/download/xxii_0712.pdf
Elfogadott BKV paraméterkönyv: http://veke.hu/param2008/parameterkonyv2008_0528_vegleges.pdf
XXII. kerületi Önkormányzat közlekedésbiztonsági koncepciója: http://www.bp22.hu/onkormanyzat/koncepciok
XXII. kerületi Önkormányzat zaj és rezgésvédelmi rendelete: http://www.bp22.hu/dokumentum/bp22_rend_2007_25.doc.
284/2007. (X. 29.) Korm. rendelet, a környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0700284.KOR
Volvo buszok paraméterei: http://www.alfabusz.hu/localo_adat.htm

Nincsenek megjegyzések: