2008. augusztus 11., hétfő

Zajmérés jegyzőkönyve

Sza-Con Bt.
1036 Budapest, Nagyszombat u. 4.
Tel. / Fax: + 361 430 1067
pantokj@t-online.hu
Budapest XXII. kerület Tanító utcában
tervezett BKV autóbuszjárat
zajhatásáról
Környezeti zajterhelés vizsgálata
ZAJVIZSGÁLATI SZAKVÉLEMÉNY
…………………………………...
PANTÓ Katalin Judit
okleveles villamosmérnök,
környezeti zaj- és rezgésvédelmi
szakért
Eng. sz.: Sz-834-2007/KvvM
Budapest, 2008. július 21.
Készült: 3 példányban
Sza-Con Bt. - 2 - Zajvizsgálati Szakvélemény
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Elzmények
Budapest XXII. kerületében a tömegközlekedés fejlesztése keretében újabb
busz vonalak létesítése van folyamatban. Az egyik ilyen vonal a tervek szerint
2008. szeptemberétl áthalad majd a Tanító utca kétirányú szakaszán.
Mivel ebben az utcában eddig csak a helyiek közlekedtek, 3,5 t súlykorlátozás
volt érvényben.
A lakók a tervezett buszjárat ellen tiltakoznak.
A csendes mellékutcában már a súlykorlátozás felemelése miatt megemelkedett
a forgalom, ami a lakók zajterhelésének növekedését is maga után vonja.
A lakóközösség ezért a Sza-Con Bt-hez (1036 Budapest, Nagyszombat u. 4.
Tel/Fax: +361 430 1067) fordult, hogy a megnövekedett forgalom környezeti
zajterhelés változását vizsgálja meg és errl szakvéleményt készítsen.
2. Kiinduló adatok
A családi házas beépítés területen az elmúlt évben néhány több lakásos társasház
is épült, amelyek azonban nagy kerttel rendelkeznek és legfeljebb két
emelet magasak.
Az utca útburkolatát a 3.5 t súlykorlátozásnak megfelel módon újították fel
néhány éve, így többek között a szélessége is csak 6,5 m és nincs egyik oldalon
sem járda kiépítve.
A lakóközösség 2008. július 14-én reggel 7.00 és 9.00 óra között forgalomszámlálást
végzett.
A jelenlegi zajterhelés ellenrzésére 2008. július 9-én 12.00 órától, 17-én
16.00 órától és 18-án 7.30 órától zajméréseket végeztünk. A mérések mellett
forgalomszámlálást is végeztünk.
A Budapest XXII. kerület Polgármesteri Hivatal a lakóknak adott tájékoztatása
alapján a tervezett buszvonalon Volvo buszok fognak közlekedni, 15 perces
követési távolságban, mindkét irányban.
Sza-Con Bt. - 3 - Zajvizsgálati Szakvélemény
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Szakvéleményt készítette
Sza-Con Kereskedelmi és Szolgáltató Bt.
1036 Budapest, Nagyszombat u. 4.
Tel.: (361) 430 1067
Pantó Katalin Judit környezeti zaj- és rezgésvédelmi szakért
eng. sz.: Sz-834-2007/KvvM
4. Vizsgálat tárgya
Neve: Budapest XXII. ker. Tanító utca.
Pattantyús út és Balatoni út közötti szakasza
5. Vizsgálat idpontja
2008. július 9. és 2008. július 18. között.
6. Vizsgálat célja
A Tanító utca vizsgált szakaszán az új autóbusz járat bevezetésével az utcában
lakók zajterhelés változásának prognosztizálása az utcai közlekedési zaj vonatkozásában.
Az egyéb zajforrásokat (pl. a Balatoni út forgalmi zajának hatása) a
vizsgálatban figyelmen kívül hagytuk.
7. Követelmények meghatározása
A 8/2002.(III.22.) KöM-EüM rendelet 3 sz. melléklet, 2. sora szerint, a közlekedési
zajtól származó zaj terhelési határértékei a zajtól védend területeken:
Lakóterület (kisvárosias beépítés) LTHnappal = 60 dB (06.00-22.00)
(összekötút) LTHéjjel = 50 dB (22.00-06.00)
Sza-Con Bt. - 4 - Zajvizsgálati Szakvélemény
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
8. Zajmérések értékelése
8.1 Mérések
8.11 Meteorológiai tényezk
2008. július 9. 29 °C, szélsebesség < 6 m/s, száraz, napos id
2008. július 17. 25 °C, szélsebesség < 6 m/s, száraz id
2008. július 18. 20 °C, szélsebesség < 6 m/s, száraz, felhs id
8,12 Vizsgálatnál alkalmazott mszerek
RION gyártmányú NA-27 típusú zajanalizátor (MKEH H384383)
Az alkalmazott mszerek kielégítik az MSZ EN 60651:2003 szabvány Hangszintmér
re vonatkozó, I. pontossági osztályú mszerek követelményeit
8.13 Vizsgálat során alkalmazott elírások, szabványok
8/2002 (III.22.) KöM-EüM sz. Együttes rendelet a zaj- és rezgésterhelési határértékek
megállapításáról
MSZ ISO 1996-1985 sz. szabv. Akusztika. A környezeti zaj leírása és mérése
MSZ 18150-1:1998 sz. szabv. A környezeti zaj vizsgálata és értékelése
MSZ-13-183-1:1992 sz.szabv. A közlekedési zaj mérése – Közúti zaj
8.13 Mér felület és mérési pontok helyzete
A mérési pontot a lakóterületen belül a Tanító u. 19/A. családi ház utcai védend
 homlokzata eltt 1,5 m magasságban vettük fel. Ez a ház elég mesze
van a Balatoni úttól, hogy annak zajterhelése okozta egyenérték Ahangnyomásszint
a mérések során legalább 10 dB-lel alacsonyabb mint a Tanító
utcai forgalom zajterhelése.
Sza-Con Bt. - 5 - Zajvizsgálati Szakvélemény
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
8.14 A mérések elvégzésének módja
A méréseket a az MSZ 13-083-1:1992 számú szabványban elírtak szerint
végeztük el, nappali zajterhelésre vonatkozó három idpontban.
8.15 Mérési eredmények
A zajmérési eredményeket az 1. számú táblázat tartalmazza:
1. sz. táblázat : Tanító u. 19/A.
Forgalom Idpont számlálás db/óra
I. kategória II. kategória III. kategória
LAeq / dB
2008.07.09.
12.00
162 2 0 63,1
2008.07.14.
7.00
147 18 0 ---
2008.07.17.
16.00
122 16 0 61,1
2008.07.18.
7.00
170 22 0 64,0
ahol
I. kategória: személygépkocsik
II. kategória: teherautók, motorkerékpárok, autóbuszok
III. kategória: több tengelyes teherautók, csuklós autóbuszok
LAeq: mért egyenérték A-hangnyomásszint
LAa: alapzaj a mérések idején: 39,5 dB
Sza-Con Bt. - 6 - Zajvizsgálati Szakvélemény
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9. Eredmények értékelése
A zajmérések során mért eredmények minden esetben az LAH = 60 DB feletti
értéket mutattak. Ez mindenképpen arra utal, hogy az utcában a jelenlegi forgalom
mellett is jelents zajterhelés tapasztalható.
Ha LAM  LTH, akkor megfelel,
és ha LAM > LTH, akkor nem felel meg.
A mérési eredmények a szabványos elírás szerint nem minsíthetek, ha a
DLA = LAM-LAa különbség kisebb mint 3 dB így a vizsgált zajforrástól származó
zaj egyenérték A-hangnyomásszintje az alapzajtól függetlenül nem határozható
meg.
A mérések idején és a lakók által végzett forgalomszámlálási adatok alapján
az utcában a Tanító u. 19/A lakóház homlokzata eltti zajterhelést határoztuk
meg, három különböz esetben.
A fentiek alapján a következ forgalom értékekkel számolunk:
I. kategória: 149 db / óra személygépkocsi
II. kategória: 16 db / óra teherautó, motorkerékpár
+ 8 db / óra autóbusz
III. kategória: 0 több tengelyes teherautó, csuklós autóbusz
Minden esetben abból indultunk ki, hogy az utcában 30 km/h sebességkorlátozás
van érvényben. A mérések idején tapasztaltak alapján ezt a közeli kanyar
ellenére nem tartják be az elhaladó jármvek.
Sza-Con Bt. - 7 - Zajvizsgálati Szakvélemény
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9.1 Kiinduló állapot
A kiinduló állapot, amikor az utcában még fennállt a 3,5 t súlykorlátozás.
Ebben az esetben azt feltételezzük, hogy a személyautó forgalom megegyezik
a forgalomszámlálás idején tapasztalt értékekkel, de nincsen teherautó illetve
autóbusz forgalom.
Ez az állapot valamivel kedvezbb a ténylegesnél, mert nem vesszük figyelembe
a motorkerékpárokat sem, bár ezek eddig is közlekedtek.
Ebben az esetben a Tanító u. 19/A eltt a számított zajterhelés értéke:
LAt = 59,8 dB
Mint látható a lakóépület eltt a zajterhelés a 3,5 t súlykorlátozással fenntartott
forgalom mellett a határértéknek megfelel.
9.2 Aktuális állapot
A jelenlegi mérések során minden esetben a megengedett határértéknél magasabb
zajterhelést mértünk. Ezt igazolta a számítások eredménye is, amelynek
során a személyautó forgalom mellett a teherautó, illetve motorkerékpárok
forgalmát is figyelembe vettük.
Ebben az esetben a Tanító u. 19/A eltt a számított zajterhelés értéke:
LAt = 61,1 dB
A lakók által érzékelt – zajterhelés növekedést a súlykorlátozás megemelése
óta – az elméleti számítás is igazolta. Méréssel ezt nem tudtuk igazolni, mivel
nem állnak rendelkezésünkre mérési eredmények a szigorúbb szabályozás
idejébl.
Sza-Con Bt. - 8 - Zajvizsgálati Szakvélemény
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9.3 Várható állapot
A fentiek alapján a számításokat elvégeztük arra az esetre is, amennyiben a
jelenlegi forgalom megnövekedik óránként 8 autóbusz elhaladásával. A többi
adatot a forgalomra vonatkozóan változatlanul hagytuk.
Ebben az esetben a Tanító u. 19/A eltt a számított zajterhelés értéke:
LAt = 62,0 dB
Mint látható az elméleti számítással az autóbusz közlekedés beindítása után a
lakókörnyezetben a zajterhelés várhatóan 2 dB-lel magasabb lesz, mint a nappali
határérték.
Megjegyzés:
Az éjszakai állapotot nem vizsgáltuk, bár az autóbusz közlekedés felteheten
nem fog 22.00 órakor leállni és már 6.00 óra eltt is elindul. Az elméleti feltételezett
forgalom alapján azonban a területen a zajterhelés az éjszakai idszakban
már most is 5-7 dB-lel magasabb a megengedettnél és az az autóbuszok
megjelenésével szintén kb. 2 dB-lel emelkedik meg.
Sza-Con Bt. - 9 - Zajvizsgálati Szakvélemény
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
10. Összefoglalás, értékelés
A lakóközösség által érzékelt zajterhelés emelkedés megállapítására és a várható
zajterhelés prognosztizálására végzett zajvizsgálatunk eredményeként kijelenthet
, hogy a súlykorlátozás megemelése már kb. 1 dB zajterhelés
növekedést okozott az utcában élknek.
Ugyanakkor a korábbi forgalmi helyzetben a számítások azt mutatták, hogy
eddig a lakóövezetben élket nem érte határérték feletti zajterhelés.
A mérési eredményeink a számított értékeknél magasabb értékeket eredményeztek,
aminek elssorban az az oka, hogy az elhaladó jármvek vezeti figyelmen
kívül hagyják a 30 km/óra sebességkorlátozást.
Végeztünk számításokat a várható zajterhelés meghatározására is. Ez alapján
az autóbusz forgalom beindítása után a lakókat ér zajterhelés legalább 2
dB-lel magasabb lesz mint a határérték.
A határérték túllépésének mértékét kedveztlenül befolyásolja még
- az utcában tapasztalható sebesség túllépés (2-3 dB többlet)
- az utcában tervezett autóbusz megálló (1-2 dB többlet)
- a keskeny úttest miatt kialakuló megállások (1-2 dB)
A vizsgálatokból összegezve az derül ki, hogy az eddig a lakók számára is elfogadható
határérték közeli zajterhelés az új autóbusz járat beindításával határérték
feletti szintre emelkedik majd!
Ez az életminség jelents romlását eredményezi.
11. Melléklet
Zajtérkép

Nincsenek megjegyzések: