Sza-Con Bt.
1036 Budapest, Nagyszombat u. 4.
Tel. / Fax: + 361 430 1067
pantokj@t-online.hu
Budapest XXII. kerület Tanító utcában
tervezett BKV autóbuszjárat
zajhatásáról
Környezeti zajterhelés vizsgálata
ZAJVIZSGÁLATI SZAKVÉLEMÉNY
…………………………………...
PANTÓ Katalin Judit
okleveles villamosmérnök,
környezeti zaj- és rezgésvédelmi
szakért
Eng. sz.: Sz-834-2007/KvvM
Budapest, 2008. július 21.
Készült: 3 példányban
Sza-Con Bt. - 2 - Zajvizsgálati Szakvélemény
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Elzmények
Budapest XXII. kerületében a tömegközlekedés fejlesztése keretében újabb
busz vonalak létesítése van folyamatban. Az egyik ilyen vonal a tervek szerint
2008. szeptemberétl áthalad majd a Tanító utca kétirányú szakaszán.
Mivel ebben az utcában eddig csak a helyiek közlekedtek, 3,5 t súlykorlátozás
volt érvényben.
A lakók a tervezett buszjárat ellen tiltakoznak.
A csendes mellékutcában már a súlykorlátozás felemelése miatt megemelkedett
a forgalom, ami a lakók zajterhelésének növekedését is maga után vonja.
A lakóközösség ezért a Sza-Con Bt-hez (1036 Budapest, Nagyszombat u. 4.
Tel/Fax: +361 430 1067) fordult, hogy a megnövekedett forgalom környezeti
zajterhelés változását vizsgálja meg és errl szakvéleményt készítsen.
2. Kiinduló adatok
A családi házas beépítés területen az elmúlt évben néhány több lakásos társasház
is épült, amelyek azonban nagy kerttel rendelkeznek és legfeljebb két
emelet magasak.
Az utca útburkolatát a 3.5 t súlykorlátozásnak megfelel módon újították fel
néhány éve, így többek között a szélessége is csak 6,5 m és nincs egyik oldalon
sem járda kiépítve.
A lakóközösség 2008. július 14-én reggel 7.00 és 9.00 óra között forgalomszámlálást
végzett.
A jelenlegi zajterhelés ellenrzésére 2008. július 9-én 12.00 órától, 17-én
16.00 órától és 18-án 7.30 órától zajméréseket végeztünk. A mérések mellett
forgalomszámlálást is végeztünk.
A Budapest XXII. kerület Polgármesteri Hivatal a lakóknak adott tájékoztatása
alapján a tervezett buszvonalon Volvo buszok fognak közlekedni, 15 perces
követési távolságban, mindkét irányban.
Sza-Con Bt. - 3 - Zajvizsgálati Szakvélemény
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Szakvéleményt készítette
Sza-Con Kereskedelmi és Szolgáltató Bt.
1036 Budapest, Nagyszombat u. 4.
Tel.: (361) 430 1067
Pantó Katalin Judit környezeti zaj- és rezgésvédelmi szakért
eng. sz.: Sz-834-2007/KvvM
4. Vizsgálat tárgya
Neve: Budapest XXII. ker. Tanító utca.
Pattantyús út és Balatoni út közötti szakasza
5. Vizsgálat idpontja
2008. július 9. és 2008. július 18. között.
6. Vizsgálat célja
A Tanító utca vizsgált szakaszán az új autóbusz járat bevezetésével az utcában
lakók zajterhelés változásának prognosztizálása az utcai közlekedési zaj vonatkozásában.
Az egyéb zajforrásokat (pl. a Balatoni út forgalmi zajának hatása) a
vizsgálatban figyelmen kívül hagytuk.
7. Követelmények meghatározása
A 8/2002.(III.22.) KöM-EüM rendelet 3 sz. melléklet, 2. sora szerint, a közlekedési
zajtól származó zaj terhelési határértékei a zajtól védend területeken:
Lakóterület (kisvárosias beépítés) LTHnappal = 60 dB (06.00-22.00)
(összekötút) LTHéjjel = 50 dB (22.00-06.00)
Sza-Con Bt. - 4 - Zajvizsgálati Szakvélemény
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
8. Zajmérések értékelése
8.1 Mérések
8.11 Meteorológiai tényezk
2008. július 9. 29 °C, szélsebesség < 6 m/s, száraz, napos id
2008. július 17. 25 °C, szélsebesség < 6 m/s, száraz id
2008. július 18. 20 °C, szélsebesség < 6 m/s, száraz, felhs id
8,12 Vizsgálatnál alkalmazott mszerek
RION gyártmányú NA-27 típusú zajanalizátor (MKEH H384383)
Az alkalmazott mszerek kielégítik az MSZ EN 60651:2003 szabvány Hangszintmér
re vonatkozó, I. pontossági osztályú mszerek követelményeit
8.13 Vizsgálat során alkalmazott elírások, szabványok
8/2002 (III.22.) KöM-EüM sz. Együttes rendelet a zaj- és rezgésterhelési határértékek
megállapításáról
MSZ ISO 1996-1985 sz. szabv. Akusztika. A környezeti zaj leírása és mérése
MSZ 18150-1:1998 sz. szabv. A környezeti zaj vizsgálata és értékelése
MSZ-13-183-1:1992 sz.szabv. A közlekedési zaj mérése – Közúti zaj
8.13 Mér felület és mérési pontok helyzete
A mérési pontot a lakóterületen belül a Tanító u. 19/A. családi ház utcai védend
homlokzata eltt 1,5 m magasságban vettük fel. Ez a ház elég mesze
van a Balatoni úttól, hogy annak zajterhelése okozta egyenérték Ahangnyomásszint
a mérések során legalább 10 dB-lel alacsonyabb mint a Tanító
utcai forgalom zajterhelése.
Sza-Con Bt. - 5 - Zajvizsgálati Szakvélemény
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
8.14 A mérések elvégzésének módja
A méréseket a az MSZ 13-083-1:1992 számú szabványban elírtak szerint
végeztük el, nappali zajterhelésre vonatkozó három idpontban.
8.15 Mérési eredmények
A zajmérési eredményeket az 1. számú táblázat tartalmazza:
1. sz. táblázat : Tanító u. 19/A.
Forgalom Idpont számlálás db/óra
I. kategória II. kategória III. kategória
LAeq / dB
2008.07.09.
12.00
162 2 0 63,1
2008.07.14.
7.00
147 18 0 ---
2008.07.17.
16.00
122 16 0 61,1
2008.07.18.
7.00
170 22 0 64,0
ahol
I. kategória: személygépkocsik
II. kategória: teherautók, motorkerékpárok, autóbuszok
III. kategória: több tengelyes teherautók, csuklós autóbuszok
LAeq: mért egyenérték A-hangnyomásszint
LAa: alapzaj a mérések idején: 39,5 dB
Sza-Con Bt. - 6 - Zajvizsgálati Szakvélemény
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9. Eredmények értékelése
A zajmérések során mért eredmények minden esetben az LAH = 60 DB feletti
értéket mutattak. Ez mindenképpen arra utal, hogy az utcában a jelenlegi forgalom
mellett is jelents zajterhelés tapasztalható.
Ha LAM LTH, akkor megfelel,
és ha LAM > LTH, akkor nem felel meg.
A mérési eredmények a szabványos elírás szerint nem minsíthetek, ha a
DLA = LAM-LAa különbség kisebb mint 3 dB így a vizsgált zajforrástól származó
zaj egyenérték A-hangnyomásszintje az alapzajtól függetlenül nem határozható
meg.
A mérések idején és a lakók által végzett forgalomszámlálási adatok alapján
az utcában a Tanító u. 19/A lakóház homlokzata eltti zajterhelést határoztuk
meg, három különböz esetben.
A fentiek alapján a következ forgalom értékekkel számolunk:
I. kategória: 149 db / óra személygépkocsi
II. kategória: 16 db / óra teherautó, motorkerékpár
+ 8 db / óra autóbusz
III. kategória: 0 több tengelyes teherautó, csuklós autóbusz
Minden esetben abból indultunk ki, hogy az utcában 30 km/h sebességkorlátozás
van érvényben. A mérések idején tapasztaltak alapján ezt a közeli kanyar
ellenére nem tartják be az elhaladó jármvek.
Sza-Con Bt. - 7 - Zajvizsgálati Szakvélemény
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9.1 Kiinduló állapot
A kiinduló állapot, amikor az utcában még fennállt a 3,5 t súlykorlátozás.
Ebben az esetben azt feltételezzük, hogy a személyautó forgalom megegyezik
a forgalomszámlálás idején tapasztalt értékekkel, de nincsen teherautó illetve
autóbusz forgalom.
Ez az állapot valamivel kedvezbb a ténylegesnél, mert nem vesszük figyelembe
a motorkerékpárokat sem, bár ezek eddig is közlekedtek.
Ebben az esetben a Tanító u. 19/A eltt a számított zajterhelés értéke:
LAt = 59,8 dB
Mint látható a lakóépület eltt a zajterhelés a 3,5 t súlykorlátozással fenntartott
forgalom mellett a határértéknek megfelel.
9.2 Aktuális állapot
A jelenlegi mérések során minden esetben a megengedett határértéknél magasabb
zajterhelést mértünk. Ezt igazolta a számítások eredménye is, amelynek
során a személyautó forgalom mellett a teherautó, illetve motorkerékpárok
forgalmát is figyelembe vettük.
Ebben az esetben a Tanító u. 19/A eltt a számított zajterhelés értéke:
LAt = 61,1 dB
A lakók által érzékelt – zajterhelés növekedést a súlykorlátozás megemelése
óta – az elméleti számítás is igazolta. Méréssel ezt nem tudtuk igazolni, mivel
nem állnak rendelkezésünkre mérési eredmények a szigorúbb szabályozás
idejébl.
Sza-Con Bt. - 8 - Zajvizsgálati Szakvélemény
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9.3 Várható állapot
A fentiek alapján a számításokat elvégeztük arra az esetre is, amennyiben a
jelenlegi forgalom megnövekedik óránként 8 autóbusz elhaladásával. A többi
adatot a forgalomra vonatkozóan változatlanul hagytuk.
Ebben az esetben a Tanító u. 19/A eltt a számított zajterhelés értéke:
LAt = 62,0 dB
Mint látható az elméleti számítással az autóbusz közlekedés beindítása után a
lakókörnyezetben a zajterhelés várhatóan 2 dB-lel magasabb lesz, mint a nappali
határérték.
Megjegyzés:
Az éjszakai állapotot nem vizsgáltuk, bár az autóbusz közlekedés felteheten
nem fog 22.00 órakor leállni és már 6.00 óra eltt is elindul. Az elméleti feltételezett
forgalom alapján azonban a területen a zajterhelés az éjszakai idszakban
már most is 5-7 dB-lel magasabb a megengedettnél és az az autóbuszok
megjelenésével szintén kb. 2 dB-lel emelkedik meg.
Sza-Con Bt. - 9 - Zajvizsgálati Szakvélemény
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
10. Összefoglalás, értékelés
A lakóközösség által érzékelt zajterhelés emelkedés megállapítására és a várható
zajterhelés prognosztizálására végzett zajvizsgálatunk eredményeként kijelenthet
, hogy a súlykorlátozás megemelése már kb. 1 dB zajterhelés
növekedést okozott az utcában élknek.
Ugyanakkor a korábbi forgalmi helyzetben a számítások azt mutatták, hogy
eddig a lakóövezetben élket nem érte határérték feletti zajterhelés.
A mérési eredményeink a számított értékeknél magasabb értékeket eredményeztek,
aminek elssorban az az oka, hogy az elhaladó jármvek vezeti figyelmen
kívül hagyják a 30 km/óra sebességkorlátozást.
Végeztünk számításokat a várható zajterhelés meghatározására is. Ez alapján
az autóbusz forgalom beindítása után a lakókat ér zajterhelés legalább 2
dB-lel magasabb lesz mint a határérték.
A határérték túllépésének mértékét kedveztlenül befolyásolja még
- az utcában tapasztalható sebesség túllépés (2-3 dB többlet)
- az utcában tervezett autóbusz megálló (1-2 dB többlet)
- a keskeny úttest miatt kialakuló megállások (1-2 dB)
A vizsgálatokból összegezve az derül ki, hogy az eddig a lakók számára is elfogadható
határérték közeli zajterhelés az új autóbusz járat beindításával határérték
feletti szintre emelkedik majd!
Ez az életminség jelents romlását eredményezi.
11. Melléklet
Zajtérkép
2008. augusztus 11., hétfő
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése